Cape Trib - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bart - WaarBenJij.nu Cape Trib - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bart - WaarBenJij.nu

Cape Trib

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

03 September 2010 | Australië, Cairns

Reizen, en dan vooral aan deze kant van de wereld, boeit mij enorm. Dat weten de meeste mensen die mij kennen ondertussen wel. Het was dan ook een van de dingen waar ik op internet tijd aan spendeerde. Zo vind ik het geweldig om het archief van RTL Travel uit te pluizen. Floortje Dessing was in een aflevering uit 2006 al eens in Cairns voor een reis naar Cape Tribulation. Deze aflevering zag er geweldig uit, en ik besloot ook die kant uit te reizen.

Een busje met aanhanger voor de backpack arriveerde 's ochtends bij het hostel voor reis naar Cape Trib. Het was een reis met een gids dus de heenreis was niet alleen maar zitten en afwachten. We zouden ook twee keer stoppen voor een uitstapje. De eerste was bij de oversteek van de Daintree rivier. Hier zijn we op een boot gegaan en hebben we “salties” zout-water-krokodillen gespot. Na een stukje verder rijden volgde een korte ronde door het regenwoud. Ze wist ons veel te vertellen over de planten en dieren in dit oudste regenwoud ter wereld! Het regende wel enorm, maar dat weerhield niemand ervan om de tocht te maken. Tegen de middag arriveerde we in het dorpje midden in het regenwoud waar we zouden verblijven. We werden naar de accommodatie naar keuze gebracht. Ik had gekozen om twee nachten in Cape Trib te blijven. Er is daar genoeg te doen, en ik besloot om de volgende dag 's ochtends te gaan kajakken om de kaap. Maar voor het zover was ben ik, met twee reisgenoten die ook op dezelfde bus zaten, naar het café te gaan nog geen halve kilometer van ons verblijf. We hebben daar goed gegeten, en een gezellige avond gehad. En omdat het toch regende konden we ook niet veel anders doen. Maar de volgende dag zou ik gaan kajakken en op een gegeven moment vond ik het genoeg en ben terug gegaan naar het hostel.

Dat teruglopen naar het hostel was toch wel een speciale ervaring. Ver weg van de bewoonde wereld in een dorpje in de rimboe zonder straat verlichting. En dit met de gedachte dat de meeste beesten hier 's nacht actief zijn. Het was maar een kort stukje, maar het was pikdonker. Ik had eigenlijk alleen het licht van schermpje van mijn telefoon. Ondertussen puilt het regenwoud uit van de geluiden. Ik weet niet hoe ik het beter kan beschrijven, maar het was weer een unieke ervaring. Van het woud bij daglicht vind je een paar foto's onder dit bericht.

's Nachts had het behoorlijk geregend en ook in de ochtend was het niet gestopt met regenen. Een kamergenoot had dezelfde tocht met de kajak geboekt, maar besloot niet te gaan door o.a. de regen. De gids voor dit uitstapje arriveerde bij het hostel om ons op te halen. Met het afhaken van die kamergenoot was ik de enige die nog meeging in de regen. Kajakken zou me toch nat gaan maken dus het maakte me eigenlijk niet meer uit. Het is toch een bijzondere tocht geworden. Me zo'n soort kano achter de gids aan de oceaan in. Het eerste stuk werd door het rif en de kaap beschermd tegen wild water, maat toen we de kaap voorbij gingen werd het toch wild! De golven waren in indrukwekkend en de regen sloeg hard in mijn gezicht. We waren nog maar een derde om de kaap heen. Voor mij een goed moment om terug te keren, maar de gids wist mij te overtuigen door te gaan. Na hard doorwerken kwam “kokosnootstrand” in beeld, en na een tijdje kregen we de golven in de rug. De gids wist hier gebruik van te maken en surfde zonder peddelen naar het strand. Ook ik wist genoeg snelheid te maken, zodat een golf greep kreeg op mijn kajak. Bij mij met minder succes. Mijn kajak stond niet haaks op de golf, waardoor de golf vooral aan een kant duwde en ik om sloeg. Ik ben toen maar met de kajak naar het strand gezwommen. De gids had drinken bij en wat te eten. Dit strand had eigenlijk geen sporen van mensen. Gewoon zee strand en regenwoud. Na een korte pauze ben ik op blote voeten de gids achterna gegaan in het regenwoud op zoek naar een kokosnoot. De naam van het strand geeft het al aan, het stikt hier van de kokosnoten. De meeste zijn aangevreten, en uit anderen groeit al weer een nieuwe boom. De gids was succesvol, en met de wind in de rug zijn we terug gekeerd naar onze startplaats. Onder een ten hebben we de kokosnoot geopend en heerlijk kokos gegeten! Goed doorweekt ben ik weer netjes bij het hostel in Cape Trib teruggebracht.

Een warme douche en een set droge kleren verder ben ik naar de receptie gegaan om een volgend uitstapje te boeken. Ze verbouwen hier exotisch fruit en je kunt een stuk of tien soorten proeven aldaar. Dat leek mij wel wat. Na het boeken ben ik wat aan eten buiten het hostel. Het was droog, dus dat was geen probleem. Meteen nadat ik mijn burger met frietjes had besteld begon het weer te regenen. Hard te regenen. Over het algemeen wordt afgeraden om in dit gebied te reizen tussen November en April, maar ook hier lijkt het weer een beetje van streek te zijn want in dit droge seizoen regende het nu als in het regenseizoen. Door de regen, en een nat pak verder, terug bij de receptie aangekomen hoorde ik dat bussen zonder vierwielaandrijving zelfs niet meer terug naar Cairns konden omdat het water over de weg stroomde. Ik vond het wel mooi, ik hoefde nergens perse heen.

Die middag heb ik met verschillende, voor mij nieuwe fruitsoorten, kennis gemaakt. Ik kan de smaken en structuren moeilijk beschrijven, maar opvallend was er eentje die naar gebakken uien smaakte. 's Avonds weer lekker geslapen onder het getik van de regen. Die ochtend was het droog, en bleef het droog. Ik ben nog even naar een vleermuis wezen kijken. Eigenlijk is het een vliegende vos. Waarna dankzij de droge ochtend onze bus op tijd naar Cairns kon terugbrengen.

Voor de liefhebbers:
www.rtltravel.nl->Bestemmingen->Australië->Queensland->Queensland deel 1 en deel 2



  • 03 September 2010 - 05:28

    Toon En Wies:

    Ha Bart,

    Het lijkt wel expeditie robinson, kei leuk om dit allemaal mee te mogen maken, en moet ook zeggen vind het wel stoer hoor om zo in je eentje nog te kanooien ( of zoiets) mooie foto's dus was weer even genieten voor ons, groetjes ons houdoe

  • 03 September 2010 - 05:29

    Paul Passier:

    Ik ben en blijf jalours. Wat je daar allemaal doet en ziet lijkt me toch ook wel helemaal geweldig. Ik ga nog wat harder sparen dat ik er ook heen kan.

  • 03 September 2010 - 06:02

    Kim:

    Hey Bart,
    wauw wat mooi weer allemaal!Geniet daar ook maar een beetje voor ons.
    Groetjes Leon,Kim,Loek en Jip

  • 03 September 2010 - 06:36

    Bart Beurskens:

    Ziet er goed uit Bertje! Mooi dat je geniet. Plezier en houd het heel!!

  • 03 September 2010 - 07:47

    Michiel:

    Bertje,

    wat ben je weer mooie stukken van deze aardkloot aan het ontdekken!

    Viel Spass daar downunder! Hou ons op de hoogte met veul foto's dan beleef ik ook een beetje van de wereld.

    Grtz,

    Michiel

  • 03 September 2010 - 15:40

    Armando Ilonka Guus:

    hey die bart

    wat was het weer een intersant verhaal!! weer een ervaring rijker die krokodillen! ik zou zo s'nachts nooit zijn gaan wandelen als het zo donker was en met al die dieren geluiden! wel met een zak lamp maar ja die had je dus ook niet! en leuk zo op z'n kokosnoot eiland. super man dat je door bent gegaan met kajaken wat een avontuur! en weer kei leuke foto's! bedankt weer voor het verhaal! tot de volgende keer!
    groetjes uit uje houdoe

  • 03 September 2010 - 15:51

    P@je:

    Djuu toch, wa hedde weer mooie dingen gezien!

  • 03 September 2010 - 16:12

    P@je:

    B.t.w.: leuk detail, die fles azijn bij dat bord!

  • 04 September 2010 - 18:47

    Els:

    Hoi bart geweldig volgens mij durf je steeds meer ik ging echt niet alleen door die bossen .mooi allemaal hoor groetjes

  • 06 September 2010 - 08:25

    Petra:

    Het is genieten om jouw wereldreis eigenlijk mee te mogen maken. Je kan geweldig schrijven. Misschien een keer solliciteren bij Floortje Dessing!!!

    groetjes en geniet

  • 08 September 2010 - 16:06

    Ome Henk:

    Ha die Bart. Ik ben weer terug in ons kikkerlandje en het lijkt hier ook wel een regenwoud. Dan was het in Lourdes toch veel beter, dat scheelt een trui en een jas met hier.
    Ik heb al je avondturen gelezen, spannend zeg, jij durft.Ik vind ook je foto's een goede aanvullig op je verhaal. Ben al weer benieuwd naar je volgend bericht. Groetjes tante Sjannie en ome Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 120757

Voorgaande reizen:

28 Juli 2016 - 18 Juli 2017

Opnieuw op pad

19 Maart 2015 - 05 April 2015

Met de trein door Europa - Part II

12 December 2013 - 20 December 2013

Portugal

17 December 2012 - 12 Januari 2013

Australie 2012-2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

There and Back again

24 Maart 2012 - 08 April 2012

Kdeng Kdeng - Europa

22 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Op zoek naar klavertje drie

23 Juli 2010 - 01 April 2011

Thailand, Australië en Nieuw-Zeeland 2010

03 Augustus 2009 - 05 Augustus 2009

Texel verkennen

17 Mei 2009 - 24 Mei 2009

Weekje Denemarken

22 November 2007 - 21 Juli 2008

Acht maanden Australië

Landen bezocht: