Olifanten - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bart - WaarBenJij.nu Olifanten - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bart - WaarBenJij.nu

Olifanten

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

01 Augustus 2010 | Thailand, Chiang Mai

Beste lezers,

Dik een week onderweg, wacht ons de vierde en laatste nacht in “River View Lodge” in Chiang Mai. We vonden dit guesthouse in onze twee verschillende reisgidsen, en toen we de kamers gingen bekijken besloten we hier te blijven. Voor vier nachten hadden we hier geboekt om vanuit hier de omgeving te verkennen. Het personeel is hier erg vriendelijk en behulpzaam, en elke dag staan er twee flessen koud water klaar in de minibar. Het guesthouse en z'n tuin bij het zwembad puilen uit van de prullaria, als ik dat zo mag zeggen. Overal staan beeldjes potjes boekjes en er hangt van alles. De foto's laten wel zien wat ik bedoel...

Na de noodzakelijke taferelen van het inchecken, konden we eindelijk onze rug bevrijden van onze rugzakken. De busrit vanuit Kanchanaburi was vermoeiend, omdat we nauwelijks hadden geslapen. Het liefst waren we meteen gaan slapen, maar omdat we uiteindelijk de nachttrein terug wilden nemen naar Bangkok adviseerde veel mensen om dit zo snel mogelijk te regelen. Deze trein is erg populair, en zit snel vol. In plaats van slapen dus er op uit gegaan. Ter plekke ook meteen de reis naar Ko Phi Phi geregeld, maar daarover later meer! Na het eten zijn we om een uur of acht gaan slapen. Na bijna de klok rond was het tijd om aan een uitstapje te beginnen,

Vroeg of laat wilde ik tijdens deze reis een dag Thais koken. Tuurlijk, er zijn vele Thai die dit tegen een miniscule vergoeding graag voor je doen, maar ik kook zelf ook graag en wilde de Thaise keuken eens van deze kant bekijken. Elke kookt niet graag, maar was ook in voor een keer Thais te koken. De uitleg was kei goed! Eerst zijn we op een typische Thaise markt geweest. Alles was daar behoorlijk netjes. Ons werd uitgelegd over de Thaise ingrediënten en welke alternatieven je kunt gebruiken als je ze thuis niet kunt vinden. Daarna naar de Thai Cooking Farm. Hier kregen we kookles, maar ook nog extra informatie over de groente en kruiden die in de Thaise keuken wordt gebruikt. Deze groeide namelijk naast de bebouwing in hun eigen tuin! Al met al lekker gekookt en veel te veel gegeten. De loempia's (Ja die kan ik ook voortaan maken!) hebben we 'take away' voor later die dag bewaard.

Gisteren zijn we een hele ervaring rijker geworden. Toen Elke en ik onze reis aan het voorbereiden waren besloten we een trekking te gaan doen op olifanten. Dit zouden we vanuit Chiang mai gaan doen. Toen we dit zo'n beetje wilde gaan regelen hadden we veel goede verhalen van andere reizigers gehoord over mahoot training. Hierbij kun je in één, twee of drie dagen leren hoe je een olifant moet “sturen”. 's ochtends werden we om 8 uur opgehaald en zijn we het een groep naar een markt gereden. Hier hebben we twee meloenen en een ananas gekocht om aan de olifanten te voeren. Toen door naar de trainingslocatie. Midden in een vallei met rijstvelden staan hier een paar bamboe bouwwerken en een paar olifanten. Prachtig om te zien. Hier lijken we heel ver weg van alles. We moesten ons omkleden in een blauw kloffie en een hoed waarna we naar twee olifanten gingen. Hier gaven we de olifanten ons fruit. Ze vonden het heerlijk. Hoe mooi het ook was, op een of andere manier zat ik daar niet lekker in mijn vel. Misschien was het dreigende buikkrampen van 's ochtends de rede, of was ik bang voor de onmacht als je op zo'n beest zit. Ik denk van niet, maar nadat ik de eerste keer op de olifant was geklommen, wat me overigens wel goed af ging, ging het niet weg en besloot ik even enkel te observeren. Elke ging gewoon door en voor ik het wist zat ze op een olifant links ging als Elke links wilde en zo ook bij rechts. “Toy”, “toy”, riep ze en zette de olifant daarmee in z'n achteruit. Na de lunch parkeerde Elke de olifant met de rest van de groep het water in waarna de olifanten gewassen moesten worden. Hier ben ik weer ingehaakt. Na het wassen met een natuurlijk schuim, en een heus watergevecht, ben ik mee op de olifant gesprongen en hebben we een heel parcour afgelegd dat eindigde in een modderbad. Hier hebben we de olifant en mede cursisten en 'leraren' in de modder gezet. De dag was, uiteindelijk ook voor mij, een erg geslaagde dag.

Vandaag zijn we rustiger aanbegonnen met een bezoek aan Wat Doi Sutep. De tempel is erg mooi. We moesten hier nog even boodschappen doen ;) en het uitzicht vanaf hier is fantastisch!

Bedankt voor jullie reactie's!!! Erg leuk om te lezen!!

  • 01 Augustus 2010 - 11:04

    Jovanka, Bas, Nikki:

    Hallo Bart en Elke

    Wij volgen jullie verhalen. Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Ik was benieuwd naar de olifanten maar die kan ik nergens vinden. Heb je daar wel foto's van??
    Veel plezier nog ..

    Groeten van Jovanka Bas en Nikki

  • 01 Augustus 2010 - 11:49

    Toon En Wies:

    ha luitjes,

    Wat een mooi verhaal weer, en fijn dat jullie kookles hebben gevolgd want dan kunnen jullie ook voor ons loempia's maken lijkt me erggg lekkerrrr,
    ook wij missen de olifantenfoto's dus wacht op het volgende verhaal met natuurlijk de vergeten foto's, groetjes ons houdoe

  • 01 Augustus 2010 - 11:50

    Michiel:

    Bertus,

    jullie zijn net een paar dagen op pad en ik ben al jaloers. Blij te horen dat je een nieuwe kookcarriere kunt starten wanneer je terug bent... in tilbug staat nergens een goeie loempiakar voor na het stappen-..... ideetje?

    Blijf iig schrijven want ik blijf jullie verhalen volgen!

    Grtz,

    Michiel

  • 01 Augustus 2010 - 12:22

    Nikki ,Jovanka, Bas:

    Wat een mooie olifanten. Ze zijn net zo mooi als bij opa en oma in de olifantenkast. Stoer hoor dat jullie daarop durven te zitten!

    groeten van Nikki
    (Bas en Jovanka)

  • 01 Augustus 2010 - 13:02

    Patje En Maaike:

    Ook wij willen bij deze alvast een portie loempia's bestellen! Zo'n olifant rijdt wel anders als een Volkswagen denk, of niet?

    Geniet er van, en houd ons op de hoogte!

  • 01 Augustus 2010 - 16:02

    Wies En Toon:

    bedankt voor de snelle service,
    gr.fam. nuts, of is dat te moeilijk houdoe

  • 01 Augustus 2010 - 21:00

    Ilonka Armando Guus:

    hey bart en elke

    kei leuk zeg die olifanten! kei stoer van je bart dat je er wel op bent gegaan!! als je terug bent moet je maar snel een keer die rijsttafel voor mijn maken met over heerlijk eigen gemaakte loempia's!! thaise spullen voor het eten zijn verkrijgbaar bij de appie!! inderdaad een netje markt!! trouwens super mooie foto's zijn het!
    heel veel plezier! en tot het volgende verhaal!

    groetjes ilonka armando en guus

  • 02 Augustus 2010 - 07:50

    Kim:

    Wow gaaf zeg!!Ziet er echt super uit allemaal.
    Als wij later groot zijn gaan we dat ook een keertje doen,haha.
    Veel plezier nog!

    Groetjes Leon,Kim,Loek en Jip.

  • 02 Augustus 2010 - 16:05

    Paul:

    Hee Bart,

    Vette foto's en leuke tripjes. Lijkt mij ook wel iets om op zo'n olifant te zitten. Heb vooral nog veel plezier. Ik lees je verhalen graag maar ga niet elke keer reageren.

    Ben zelf trouwens net terug van weekendje Frankrijk. Heb daar nog 5 caches gevonden. Bedankt dat je me dat geleerd hebt, heb een aanvraag openstaan voor premium member en ga binnenkort een garmin kopen.

    Groet en veel plezier
    Paul Passier

  • 03 Augustus 2010 - 12:21

    Els:

    Ha samen.Dat is genieten met de olifanten lijk me ook heel leuk.Dit plaatje van Elke zo vies lijkt Elke wel van terug in tijd van peuter.Maak er nog een leuke week van.
    Groetjes

  • 09 Augustus 2010 - 12:41

    Familie Van Strien :

    Hallo ontdekkingsreiziger Bart,

    Net terug van vakantie. Jammer dat we er niet waren op de bewuste zondag. Wij wensen jou (ik hoorde dat Elke wellicht al terug is in Nederland) een fijne ontdekkingsreis in Nieuw Zeeland.
    Wij zullen je verhalen weer met plezier gaan volgen. Blijf gezond en maak er weer een mooi verslag van zodat we jou goed kunnen blijven. volgen.
    De vakantie met Elke was volgens de verslagen weer geweldig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 120776

Voorgaande reizen:

28 Juli 2016 - 18 Juli 2017

Opnieuw op pad

19 Maart 2015 - 05 April 2015

Met de trein door Europa - Part II

12 December 2013 - 20 December 2013

Portugal

17 December 2012 - 12 Januari 2013

Australie 2012-2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

There and Back again

24 Maart 2012 - 08 April 2012

Kdeng Kdeng - Europa

22 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Op zoek naar klavertje drie

23 Juli 2010 - 01 April 2011

Thailand, Australië en Nieuw-Zeeland 2010

03 Augustus 2009 - 05 Augustus 2009

Texel verkennen

17 Mei 2009 - 24 Mei 2009

Weekje Denemarken

22 November 2007 - 21 Juli 2008

Acht maanden Australië

Landen bezocht: