Trappelen - Reisverslag uit Perth, Australië van Bart - WaarBenJij.nu Trappelen - Reisverslag uit Perth, Australië van Bart - WaarBenJij.nu

Trappelen

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

23 Augustus 2010 | Australië, Perth

Het is alweer de zesde keer in mijn leven dat ik deze stad aan doe. Zoals al die andere keren ben ik ook nu weer in Perth op doorreis. 21 Augustus bracht de bus uit Albany mij hierheen. De 25e reis ik verder naar Cairns. Met 4 dagen tijd ga ik eens wat proberen te ondernemen in de meest afgelegen metropool ter wereld. Maar voor ik daarover verder ga wil ik eerst nog even de laatste dagen in Albany bespreken. Na meer dan een week in Albany te zijn geweest vond ik het tijd om verder te reizen. In de laatste dagen voor de bus naar Perth zou vertrekken, besloot ik om opnieuw erop uit te gaan om walvissen te spotten. Dit keer niet per fiets vanaf de kant, maar per boot.

Onze kapitein en reisleider was John. Hij begon zijn betoog met hoe goed hij het vond dat we naar die dieren wilde gaan kijken. Daarna legde hij uit hoe je ervoor kon zorgen dat je niet zeeziek zou worden. Een heel verhaal, maar het kwam erop neer dat je moet zorgen dat je lighaam het idee heeft dat het aan het lopen is. Dus als je maar met je voeten of benen blijft bewegen komt het goed. Geweldig dacht ik en ik begon maar meteen met trappelen. John startte zijn catamaran en zette koers op walvissen. John wist waar hij heen moest want aan wal waren mensen actief met verrekijkers en wisten hem te vertellen waar hij de meeste kans maakte op walvissen voor ons. De eerste paar pogingen vielen nog wat tegen, en waren te vergelijken met de walvissen zoals ik ze vanaf de wal heb gezien. Maar toen leek het erop dat die beesten erg nieuwsgierig werden, want ze kwamen ineens erg dicht bij de boot. Erg machtig om dat zo dichtbij mee te maken! Foto's maken van zo'n ervaring is dan weer een heel ander verhaal. Ik zet er een paar bij, misschien dat jullie een idee krijgen van hoe het was. Nou moet ik het verhaal van de walvisboot nog afmaken. Dat advies om te gaan trappelen werkte bij mij totaal niet. Gelukkig had ik er het eerste deel van de tocht niet zoveel last van, maar later werd ik toch behoorlijk zeeziek! Midden achterop de boot staan hielp ook niet. Volgende keer maar gewoon pilletjes denk ik.

De avond voor mijn vertrek uit Albany heb ik gezellig met Stefanie, Brendan, Dinah en Soël nog wat gedronken in een soort pub/hotel lobby. Die eerste drie zijn eigenaar van het hostel. Soël is net als mij weekendnightmanager geweest in het hostel, en draaide voordat ik dat deed de worstjes om op de barbecue. Na een gezellige avond trakteerde Stefanie en Brendan mij de volgende dag nog op ontbijt bij Dilans, waarna ze mij bij de bus naar Perth uitzwaaiden. Het was mooi om weer een keer in Albany te zijn.

Mij werd geadviseerd om in Perth eens te gaan kijken bij “the Emporers Crown”. Dit zou een erg goed hostel zijn. Bij binnenkomst viel het mij wat tegen. Er was nog maar één bed vrij in een gedeelde kamer. Nou doe die dan maar. Toen we de kamer met 4 bedden binnenstapte leek er geen een bed vrij te zijn. Alle bedden waren duidelijk gebruikt. Misschien heeft er iemand een keer op gelegen zij ze. Doe dan maar op z'n minst een nieuwe kussensloop zij ik, en daar kon ze wel in komen. Verder waren alle kasten in gebruik, waardoor ik mijn spullen niet veilig kon opbergen. Ze wilde er al een leeghalen voor mij, maar dat leek mij geen goed begin met mijn kamergenoten. Ik vraag het ze zelf later wel. Ik gooide mijn grote rugzak op mijn bed, zodat ze in ieder geval weten dat het bed nu van mij is en ben de stad in gegaan. Ik had er geen prettig gevoel bij dat mijn bed gebruikt was. Ligt het aan mij?, dacht ik, ben ik het slapen in een gedeelde kamer niet meer gewend? Ik besloot het bij één nacht te houden in het hostel en morgen iets anders te zoeken. Toen ik later terug kwam in het hostel werd ik bij de receptie aangehouden. Het bleek namelijk dat die kamer toch al door 4 personen was bezet. Omdat ik nu al had betaald en er geen alternatief was in dezelfde prijsklasse, heb ik voor hetzelfde geld een eigen kamer gekregen voor die nacht. Iel het achteraf dus allemaal erg mee. De dag erop ben ik naar Perth YHA gegaan. Daar een bed geboekt en heb inmiddels de eerste nacht in een gedeelde kamer weer prima doorstaan. Ik wist wel dat ik het kon :).

Afijn, ik zei dus dat ik een paar dagen heb om de stad te bekijken. Ik heb de helft nog voor de boeg dus er komt meer, maar ik ben al naar Kings Park geweest, en vandaag ben ik met de trein naar Fremantle geweest. Vanuit Kings Park heb ik mooie foto's van de stad kunnen maken. Fremantle is de oude voorstad van Perth. Hier staan de oudste gebouwen van Perth, maar ook een mooi Maritiem museum. Hier liggen de resten van enkele Nederlandse VOC Schepen, waaronder de Batavia. Een stukje oerholandse geschiedenis dus. Leuk om gezien te hebben. Voor de muziekkenners; Fremantle is ook de plaats waar Bon Scot is opgegroeid. Hij is de in 1980 overleden zanger/schrijver van AC/DC. Sinds twee jaar staat hier een beeld van hem aan de haven. Had ik trouwens zonder de Lonely Planet niet geweten. Maar hij zingt niet meer vertelde een local die mij de weg naar Bon vertelde.

Eens even kijken wat ik in de komende dagen ga doen. Ik zou een surflesje kunnen nemen, maar het water is hier wel erg koud. Misschien is de Perth zoo wel iets. Rotnest Island schijnt ook een aanrader te zijn, al is het wel duur om er te komen, en moet ik weer op een boot. Ik kan ook in het hostel blijven en een boek gaan lezen. Keuzes, keuzes... Man wat heb ik het toch zwaar...

  • 23 Augustus 2010 - 11:09

    Toon En Wies:

    mam, man wat heb jij het zwaar, krijg bijna medelijden met je maar niet heus hahahaha weer een mooi verhaal Bart en nou nog wat foto's erbij zijn wij weer helemaal bij, toppie groetjes ons houdoe

  • 23 Augustus 2010 - 11:09

    Toon En Wies:

    sorry ik was te snel hahahahha

  • 23 Augustus 2010 - 11:31

    Elke:

    Klinkt weer allemaal leuk zeg! Ik zou die walvissen ook wel eens van zo dichtbij willen zien. Groot gelijk trouwens dat je niet in een beslapen bed wilde liggen!! Zou ik ook absoluut niet willen :P Wel fijn dat het achteraf weer opgelost is en dat je uiteindelijk zelfs in een eigen kamer hebt mogen slapen. Dat is dan toch wel weer lekker. Nou broer geniet er nog even van in Perth en daarna weer verder!

    Take care,

    Zussie

  • 23 Augustus 2010 - 12:00

    T.Sjannie En O. Henk:

    Beste Bart,
    Wat een spannende manier om je nacht door te brengen, Toch lekker dat je later een eigen kamer kreeg. Is zo'n walvisje niet iets voor in Armando's vijvertje? Heeft hij er één al genoeg. Sterkte met het maken van de juiste keuze, je hebt het toch maar moeilijk daar. Als ik je een advies mag geven, dat boek kun je ook thuis nog lezen.
    Hou je haaks en tot de volgende keer, hier regend het trouwens weer.
    Groetjes Tante Sjannie en ome Henk

  • 23 Augustus 2010 - 13:10

    Maaike:

    Ha die Bertje,

    Toch weer even je rockershart kunnen luchten lees ik. Wel een super mooi standbeeld! En wat supervet dat je die walvisen hebt gezien. Dat lijkt me echt heel gaaf om mee te maken!
    Veel groetjes, Maaike

  • 23 Augustus 2010 - 16:10

    Hermione Granger:

    Hey Bart,
    Wat leuk om te lezen dat je weer aan het reizen bent! Leuk om je verhalen te lezen, komen bij mij ook de goede herinneringen aan mijn aussietijd weer naar boven.
    Ik kan Rotnes Island zeker aanbevelen, moet je gaan als het lekker weer is, daar een fiets huren en eiland rondfietsen.
    Oja, ook de gevangenis in volgens mij Fremantle is erg indrukwekkend, m.n. de gosttour is erg leuk om mee te maken. In ieder geval nog heel veel plezier! En geniet van de mooie dingen die je tegen komt en nog zeker tegen gaat komen!

  • 23 Augustus 2010 - 16:54

    Bert En Clazien:

    zo we hebben alles gekeken op je website.
    geweldig,dat vinden wij niet in odiliapeel.
    geniet ervan,en tot de volgende keer.
    groetjes uit de peel.

  • 23 Augustus 2010 - 20:30

    Armando Iolnka Guus:

    hoi bart

    leuk weer een berichtje van bart, nou een berichtje zeg maar gerust een bericht!! nee bart ik geef je groot gelijk dat je niet in dat bed hebt geslapen ik zou dat inderdaad ook echt niet gedaan hebben!! ik heb gisteren bij jullie mam op de laptop heel veel foto's zitten bekijken en volgens mijn ook de foto dat je op de boot een beetje zeeziek was dat is niet zo leuk ook hoop dat het wel aan het einde van de reis?! leuk man om een walvis zo gezien te hebben mooie foto trouwens! en nee niks voor ons vijvertje!! wij hebben gisteren de cach van jullie mam gelopen en er na even op de koffie en thee geweest was erig gezellig! oja wat heb je het toch moeilijk om uit zo veel te kiezen!! je moet trouwens maar zelf keizen en als je niet kunt kiezen doe je het toch gewoon allemaal je hebt toch zeeen van tijd!! trouwens ik heb bij jullie mam een leuk ruikens foto lijstje zien staan kei leuk zeg! oja bart wij hebben ook voortaan een gps aparaatje! makkelijker onder bomen want dat was ik wel zat dat je geen ontvangst heb, en nu wel ontzettend fijn z'n ding! weer heel veel plezier en tot het volgende verhaal! houdoe en de groetjes van ons uit uje!!

  • 24 Augustus 2010 - 11:11

    Koen:

    Hey Bart, zo te lezen heb je het erg zwaar ;-). Leuke verhalen om te lezen. Nog veel plezier.

  • 24 Augustus 2010 - 15:50

    P@je:

    Heb je het graf van Bon Scott ook bezocht? Ik hoef me niet af te vragen wat ik de komende dagen ga doen ;)

    We lezen wel wat het geworden is!

    Take care

  • 30 Augustus 2010 - 16:53

    Els:

    Hoi het is voor mij al weer een tijdje geleden had gewoon geen tijd.Maar nu even de tijd genomen het is weer vet en cool allemaal ik geniet ervan jij ook lees ik wel bart de groetjes en hoop dat je de volgende keer wel bij het fam weekend het was weer leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 120665

Voorgaande reizen:

28 Juli 2016 - 18 Juli 2017

Opnieuw op pad

19 Maart 2015 - 05 April 2015

Met de trein door Europa - Part II

12 December 2013 - 20 December 2013

Portugal

17 December 2012 - 12 Januari 2013

Australie 2012-2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

There and Back again

24 Maart 2012 - 08 April 2012

Kdeng Kdeng - Europa

22 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Op zoek naar klavertje drie

23 Juli 2010 - 01 April 2011

Thailand, Australië en Nieuw-Zeeland 2010

03 Augustus 2009 - 05 Augustus 2009

Texel verkennen

17 Mei 2009 - 24 Mei 2009

Weekje Denemarken

22 November 2007 - 21 Juli 2008

Acht maanden Australië

Landen bezocht: