Wind of Change - Reisverslag uit Albany, Australië van Bart - WaarBenJij.nu Wind of Change - Reisverslag uit Albany, Australië van Bart - WaarBenJij.nu

Wind of Change

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

07 Juni 2008 | Australië, Albany

Albany. Een mooi plaatsje in het zuidwesten van Australie. Waar nog niet alle bedrijven via internet te bereiken zijn. Waar mensen in het weekend naar 'de stad' gaan 500 km verderop. Waar de lokale televisie lokale reclamespots laat zien van een shoppingcenter 5000 kilometer verderop. Daar waar ik zo'n beetje weer in een dagelijkse sleur terecht kwam. Maar dat dat ritme geen stand kon houden werd de afgelopen weken duidelijk.

Alles ging goed en aardig. Door de week elke dag half vijf 's morgens uit bed en met de bus naar Fletcher de schaapverwerkende vleesfabriek. Nadat de bus vijf uur 's middags weer bij het hostel aan kwam, buurten met mede backpackers onder het genot van koffie en cake, en na het eten vrij snel weer naar bed. In het weekend bodyboarden op middleton beach en zo nu en dan wat taken in het hostel voor mijn gratis verblijf. De eerste strop was een haai. Een paar weken geleden werdt een ervaren zwemmer uit Albany door zo'n beest aangevallen op middleton beach. Wel 80 m uit de kust, maar toch. Hij heeft het gelukkig overleefd, maar wel met een hap uit zijn been! Bodyboarden daar zit er voor mij niet meer in. Na dit voorval zijn nog steeds haaien gesignaleerd vlak bij het strand.



Na dit voorval ging het ritme door, maar dan zonder bodyboarden, maar met zelf bier brouwen. Een normaal pilsje in de kroeg kost hier vier dollar. Maar met een homeberw kit kost het ongeveer anderhalve dollar de liter. Over een week is het klaar, en dat komt mooi uit zoals verderop duidelijk wordt. Verder kookt er elke dag iemand, wat voor een erg divers menu zorgt. We zijn hier dan ook met zoveel nationaliteiten, en omdat we hier met zo'n leuke groep zijn, organiseerden de eigenaar Dinah en manager Steffi, beiden van Duitse komaf, een heuse gourmetavond! Wel iets anders van opzet als ik gewend was, maar met de kleine pannetjes die voor gourmetten zo belangrijk zijn! Het was een geweldige avond, en een hoogtepunt in het hostel. Zaterdagnacht na de gourmetavond werdt er in de receptie van het hostel ingebroken. Kluis met tal van zaken waaronder een week aan inkomsten weg! In de week die volgde werden alle sloten in het hostel vervangen omdat in de kluis ook alle masterkeys bevonden.

Een week geleden zat ik in de receptie mijn mail te lezen. De dag wat zonnig begonnen, maar ik hoorde dat er een stevige wind was opgestoken. Met een windstoot werd een bord van het hostel buiten de weg op geblazen. Ik ging naar buiten om deze binnen te zetten. Daar hoorde ik een hels kabaal. Duidelijk iets dat kapot ging, maar het was niet het gebouw tegenover mij. Komt wel goed dacht ik, en ging met het bord weer naar binnen. Vlak daarna kwam de eigenaar naar beneden: "We hebben geen dak meer". De windstoot had een deel van het dak van het hostel opengereten, en de stortbui die volgde heeft op de eerste etage flink wat schade aangericht. Vervolgens hebben we iedereen naar veilige delen van het hostel gebracht. Zo deel ik nu mijn appartement met 3 anderen. Toen de regen voorbij was hebben enkele timmerlieden zo goed en kwaad als het kon het dak met zeil zo dicht mogelijk gemaakt. Zoals ik al eens eerder op deze site heb vermeld heb ik het niet zo op deze tinnen daken, maar voordeel is wel dat ze er weer snel op liggen. Maandag was een publieke feestdag hier, maar na dinsdag en woendag lag er een nieuw dak op het hostel. Er is nog veel werk, maar er zijn al weer kamers open boven.

De sleur was al aardig verbroken toen de wekker gisterenmorgen om half vijf af ging. Ik wilde al een tijdje stoppen bij de vleesfabriek, verder met reizen, maar het was beter om het nog even vol te houden. Dan hoefde ik zeker de rest van mijn reis niet meer te werken. En eind deze maand gaat de fabriek dicht voor groot onderhoud. Dat was een mooie einddatum. Maar ik ging toch met steeds meer tegenzin naar mijn werk. Vooral omdat de 'slaugther floor' minder mensen had en ook ik er af en toe moest werken. Maar goed, gisteren dus naar mijn werk. De eerste dienst zat erop toen in de kantine het besluit voor mij werdt gemaakt. Een lang verhaal kort: Te weinig schapen, alle tijdelijke krachten ontslagen. Een grote opluchting! Nu kan ik door met reizen!!! (Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik ergenst ben ontslagen!!!)

Ik heb een hele goeie tijd gehad in Albany. Omgegaan met de 'locals', in een geweldig hostel gewoond met super bewoners. De club gaat uit elkaar. Volgende week een afscheidsfeest hier met ons hier gebrouwen bier en dan ga ik naar Adelaide om vanuit daar met "The Ghan" (mooie trein) naar Alice Springs te gaan.




English version:


Albany. A nice place in the southwest of Australia. Where not yet all companies have a website. Where on the weekend people go to "the big city" 500 km away. Where local tv shows commercials of shopping centers you have to drive 5000 km for. Where I almost fell into a daily pattern. But that that couldn't stay became clear in the last few weeks.

Everything went well. On weekdays to Fletcher Abetoir, when back chatting in the hostel, coffie and cake and back to bed. In the weekends a bit of bodyboarding. And sometimes work in the hostel for my free accomodation. A few weeks ago there was an attack of a shark to a experienced local swimmer. From that moment on no more bodyboarding for me! There are still sharks close to the beach

After this incident work went on but without bodyboarding. We startet to brew our own beer! in the bub a small beer is $4,- but when you make it yourself it is $1,50 per litre. Next to that we have a cookingclub in wich the gueat cook for eachother. With so many nationalities there are so many flavours!! Because we are with such a great group, the hostel owner Dinah and manager Steffi decided to organise a real german groumett! That was a great night. But after that a few bad thing happend. Saterday night a burgler broke in the hostel and took the safe! Thing including money en al the masterkeys got stolen, so in the next week al the locks in the hostel got replaced. Too bad more things happend.

A week ago I was in the reception of the hostel checking my mail. The day started sunny, but i heard a storm comming up. Outside a sign of the hoste got blown on the street. I went outside to get it, but then outside there was a loud noise of something breaking down. I couldn't see anything happening so I went back inside. That is when the owner arrived in the reception: "We have no roof anymore". A strong gust took away haaf the hostels roof. We brought al the people staying in the upper rooms to safer locations in the hostel. After the storm, lots of rain came down which damaged lots of the interior upstairs. When the sky cleared, experts went on the roof and dit a emergency repair with plastic sheets. Luckely the installation of a new roof took only two days, so that is already done! But there is still lots of work left upstairs. But some of the rooms are open again!

My daily rithem was long gone, when my alarm clock rang yesterdaymorning. Personaly I wanted to move on, but it was better to stay and finnish working my time at Fletchers. And I still had the people around me in the hostel. So I went on with going to the meatfactory. After the first shift there was a notice at the lunchroom. A long storie short: No work anymore for the casuals! I was happy. The decision was made for me. I can continue traveling!!! (this was the first time in my life i got fired!!!)

I really had a great time in Albany in the hostel, with its guests, and with the locals in Albany. The club wil fall appart. Next week will be the farewellparty with the beer that will be finnished by then. Then I go to Adelaide to go from there with "The Ghan" to Alice Springs.



  • 07 Juni 2008 - 06:29

    Wies En Tooon:

    Ha die Bart,
    Wat een verhaal zeg! Je hebt wel wat te vertellen zo, maak je gelukkig niet elke dag mee, maar alles is gelukkig goed afgelopen, dus dalijk kun je weer gaan reizen en weer verder gaan met waar je mee begonnen bent, geniet nog maar lekker en veel groetjes van ons ook van Loek en Jip want Kim en Leon zijn op vrienden weekend,
    oh ja wij hebben ook ontzettend genoten op Kos was alleen wat korter dan jou vakantie,maar ja je hebt altijd baas boven baas,hahaha
    houdoe

  • 07 Juni 2008 - 07:53

    Ilonka En Armando:

    hey bart,

    wat een verhaal!!!
    ik schrok er wel van, dus eerst maar even jou bellen om te horen hoe het gaat met je gaat!! maar gelukkig te horen gaat het weer goed!! jammer dat je de maand niet af hebt kunnen maken met je werk, maar wel fijn is dat je weer verder kunt met je reis, daar waar je voor weg bent gegaan!! wij hopen dat je nog heel veel gaat mee maken zo dat je weer veel te vertellen hebt op de site!! maak er nog een leuke laatste week van in het hostel, heel veel plezier met het feest!! nou bart heel veel plezier en succes heel veel groetjes uit uje


  • 07 Juni 2008 - 11:10

    Desirée:

    Heej Bart, wat heftig allemaal zeg, maar ik denk zoals ik lees heb je 't nog steeds naar je zin. Geneit er in ieder geval nog lekker van voor je het weet is de mooi tijd in Australie voorbij. Groetjes uit Reusel.

  • 08 Juni 2008 - 11:12

    Jovanka En Bas:

    nou bart

    wat een verhaal. zo maak je nog eens wat mee!! Je kunt nu wel weer verder reizen en ons jaloers maken met je mooie vakantieverhalen...veel plezier met de rest van de reis.

  • 08 Juni 2008 - 12:21

    Rens:

    Krankzinnige teksten, Bart: Haaien die tinnen daken verslinden ;)
    Mmmh, moet er vreemd hebben uitgezien.
    Schaapjes afmaken zou overigens ook niets voor mij zijn.

    Ik schrijf dit bericht overigens tijdens wat onderhoud aan de GOLF en PASSAT servers, vanaf thuis.
    De GOLF pingt nog niet terug, dus dan weet je het wel......

    Verder kan ik je melden dat het EK-voetbal is begonnen. A.s. maandag speelt Oranje tegen de Pizzabakkers (of Spaghetti-vreters).
    Ga je ook kijken, als dat überhaupt kan?

    Succes met je bierbrouwsel en we zien elkaar over een paar maanden weer.

    ...en lief zijn tegen de haaien, anders bijten ze door....of anders eerst een koekje geven...

    Groeten,

    Rens


  • 08 Juni 2008 - 18:43

    Zussie:

    Hey Broer

    Heel wat meegemaakt weer! ga inderdaad maar niet meer bodyboarden want wil je graag heel terug in Nederland! Bel me maar eens een keertje want ik krijg je om een of andere reden niet te pakken.. Ontslagen ja? Tja toch geluk bij ongeluk? aangezien je er toch al weg wilde gaan... Dan valt zoiets gelukkig mee. Hier is alles verder prima. Ben al regelmatig in je huisje wezen kijken en t ziet er echt geweldig uit! Ben benieuwd wat je ervan vindt als je terugkomt. Nou heel veel plezier de komende periode!!

    Take Care,
    Je zusje

  • 09 Juni 2008 - 06:26

    Johan:

    Ik herkende je bijna niet op de foto. Tis zeker ook een tijd geleden dat je naar de kapper bent geweest??? haha. Je lijkt zo wel een beetje op die lui van Oasis, maar of dat een compliment is weet ik niet...
    Ik lees dat je stormschade hebt gehad. Waarom heb je ons niet gebeld??? Wij hebben een 24-uurs-service-dienst? Jammer, gemiste kans ;-)
    Toch fijn om te horen dat het nog steeds goed met je gaat en dat je niet door Jaws bent gebeten. O ja hier is het ek-begonnen of interesseert je dat niets meer?

  • 09 Juni 2008 - 07:07

    Michiel:

    Hoi Bertje,

    Mooie kost voor een dramaboek - dak van je huis, ontslagen, ingebroken... Je kan niet zeggen dat je niks meemaakt. Veel plezier nog de laatste dagen in Albany en succes met de reis naar Adelaide.

    Groeten,

    Michiel

  • 10 Juni 2008 - 20:45

    Magda:

    Woeoeoeoeoeiiii.
    Dat was heftig.
    Ik herken je bijna niet meer ; met dat haar :)

  • 12 Juni 2008 - 06:57

    Sjannie En Henk:

    Beste Bart ,
    Dat is weer een heel ander bericht dan we van jou gewent zijn. maar wel spannend, behalve het ontslag dan.
    Hopelijk blijft jou meer ellende bespaard de rest van je trip. Nog veel plezier en tot horens.
    Tante Sjannie en ome Henk

  • 15 Juni 2008 - 16:41

    Jacqueline.:

    Hoi Bart.
    Sorry, maar eindelijk komt het ervan dat ik je site eens goed heb kunnen bekijken.
    Geweldig, hoe je het daar allemaal beleeft.
    Wel heel spannend af en toe.
    Wat een beleving zeg.
    En je ouders hier maar zwoegen en ploegen in jou mooie nieuwe huisje.
    Nou beter kan toch niet!!!!!
    Veel plezier nog de komende tijd, en nu zullen we je wat beter in de gaten gaan houden.
    Veel liefs van fam Martens uit Volkel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Albany

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 120654

Voorgaande reizen:

28 Juli 2016 - 18 Juli 2017

Opnieuw op pad

19 Maart 2015 - 05 April 2015

Met de trein door Europa - Part II

12 December 2013 - 20 December 2013

Portugal

17 December 2012 - 12 Januari 2013

Australie 2012-2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

There and Back again

24 Maart 2012 - 08 April 2012

Kdeng Kdeng - Europa

22 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Op zoek naar klavertje drie

23 Juli 2010 - 01 April 2011

Thailand, Australië en Nieuw-Zeeland 2010

03 Augustus 2009 - 05 Augustus 2009

Texel verkennen

17 Mei 2009 - 24 Mei 2009

Weekje Denemarken

22 November 2007 - 21 Juli 2008

Acht maanden Australië

Landen bezocht: