Werken in Albany - Reisverslag uit Albany, Australië van Bart - WaarBenJij.nu Werken in Albany - Reisverslag uit Albany, Australië van Bart - WaarBenJij.nu

Werken in Albany

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

24 Maart 2008 | Australië, Albany

Na de trip langs de westkust is het tijd geworden om te werken. "Als tijd geld is zijn mijn dagen geteld." zong de Band zonder Banaan ooit eens, en dat gevoel ken ik wel. Maar dat is niet erg, want ik heb een Working Holyday Visum. Daarmee ben ik voor een jaar inwoner van dit land, en ik mag gewoon werken! Werken... Wat was dat ook al weer? Nou dat weet ik inmiddels wel hoor, aardbeien plukken gaat je niet in je koude kleren zitten. Tijdens de eerste twee dagen werd ik per uur betaald. Een uurloon van ongeveer 10 euro per uur bruto, das best aardig. Maar daarna wordt je betaald per tray aardbeien die je plukt. Sinds ik per tray pluk is mijn beloning wel erg karig. Het is best zwaar werk, en ik hoop dat mijn productie de komende tijd wat omhoog gaat. Anders kan ik altijd nog in de vleesverwerkende industrie hier. Daar kan ik veel meer verdienen, en blijft het gewoon per uur! Maar daar keek ik wat tegenop vandaar dat ik maar met aardbeien begonnen ben. Ik mag mijn stukje vlees best wel, en dat wouw ik graag zo houden. Oorspronkelijk zou ik met grapepicking (druiven plukken) beginnen, maar het seizoen was wat vroeg begonnen hier en daar was in de omgeving van Albany niet veel meer in te vinden. Vandaar dus de aardbeien.

Dan zal ik nu eens wat vertellen over het plaatsje waar ik nu woon; Albany. Het is opgericht als eerste kolonie in Western Australia in 1827 en ligt in een heuvelachtig landschap aan het water. Er wonen ongeveer 31.000 mensen, maar als je ziet wat ze hier allemaal hebben, zou je verwachten dat het voor veel meer mensen is. Ach ik maak gewoon even een opsomming om een idee te geven: McDonalds, Burger King, KFC, 4 surf/skate winkels, 5 supermarkten waarvan 4 ter grootte van Ah XL, 4 Muziekwinkels waarvan 2 muziek groothandels, 4 behoorlijke skateparken, Politiedistrictkantoor, Rechtbank, Universiteit, 50 meterbad. Verder heeft het hostels, hotels,caravanparken enz. En da's nog maar een indruk. Er zitten behoorlijk veel bedrijven hier. Zo ben ik bijvoorbeeld al minstens drie bedrijven tegen gekomen die enkel rond komen van de verkoop van accus! Raar, maar ik denk dat dat de geschiedenis achter dit plaatsje is. Als eerste kolonie in dit deel van Australia zijn ze altijd zelfvoorzienend geweest. En het is nog maar 180 jaar oud. Verder zijn Australiers volgens mij nogal van de koop van eigen producten. Is iets lokaal niet te krijgen dan halen ze het in Western Australia. Daarna pas in de rest van Australia, en dan pas in de rest van de wereld. Je ziet het op vaak producten hier: "Buy WA First". Maar goed ik dwaal af. Albany ligt aan het water, en Middelton beach is schitterend om te zien. En het heeft nog aardige golven ook!

Hoe mooi het hier ook is, ik zal hier voorlopig vooral aan het werk zijn. Da's vast saai voor de lezers van mijn reispagina, maar gelukkig heb ik ook nog weekend, en er zijn hier een aantal leuke dingen te doen! Zo ga ik in mijn vrije tijd mijn duikcertificaat halen. Ik heb de theorie al onder mijn kussen liggen, en ik heb er veel zin in! Ze hebben hier een schip laten zinken dat de moeite waard is om te bezoeken, sommigen zeggen dat het hier onder water minstens zo mooi is als bij de Great barrier reef! Dat laat ik nog wel weten, mocht ik tijdens mijn reis beide bezoeken. Na de cursus mag ik overal in de wereld duiken, dus ik heb er ook nog wat aan in de toekomst! Verder is hier de mogelijkheid om te leren surfen. Dat is zeker iets dat ik een keer gedaan moet hebben, dus ook dat ga ik hier in mijn vrije tijd doen. Verder kan ik dat iet gebruiken, want een surfboard is heel moeilijk overal heen te sjouwen als je geen auto hebt. Verder ga ik mij hier in Albany vermaken met een bodyboard. Da's makkelijker dan surfen, makkelijk mee te nemen, en daardoor voor mij minstens zo leuk! Verder vermaak ik mij met cachen en zit ik in een leuk hostel.

Het hostel is goed te hebben. Vanbinnen is het mooi beschilderd met tientallen muurschilderingen van de verschillende bewoners die het heeft gehad. Er is een groep vaste bewoners zoals mij die hier aan het werk zijn, en dagjes mensen op een tour door Western Australia. Een local die vast in het hostel werktnodigde mij uit om mee Saint Patricksday te vieren. Maar dan moest ik wel in groen komen. - Saint Paricksday is een Iersvolksfeest, en groen in de kleur van de Ieren - Nou dat leek me wel wat. Maar iets groens heb ik zo niet bij de hand hoor. Blijkt dat de lokale senior high school groen als uniform heeft. Dat leek mij wel een origineel groen shirt! Gauw geregeld, en op St Patricksday was ik erbij. De grap werdt gewaardeerd, en al met al hebben we een leuke dag gehad met veel Guiness ;).

Verder is het wel appart dat ik mijzelf er af en toe op betrap in Engels te denken! En lings lopen/rijden is heel gewoon geworden. Voor dit bericht moet ik nog wel even wat meer foto's van de stad maken, maar die zijn er binnen een paar dagen. Tenzij het gaat regenen of zo, want ik laat natuurlijk alleen maar mooi weer zien. Ik hou de mythe van een altijd zonning Australia wel in leven!

  • 24 Maart 2008 - 11:11

    Armando En Ilonka:

    hoi bart,
    leuk te lezen dat het goed gaat!!
    en aan het werk dat is fijne??
    maar ja om wat geld bij elkaar te verzamelen moet je wel, en fijn om je weer even live te horen aan de telefoon!! leuk dat je belde op armando z'n verjaardag kei bedankt!! en leuk om een keer zo snel te mogen reageren!! heeeel veeel groetjes uit uje

  • 24 Maart 2008 - 12:13

    Wies En Toon:

    Hallo Bart,
    Aardbeien plukken is ook niet eenvoudig, mijn (ome Toon) eerste kistje was ook jam maar dat leer je wel. Zo te horen heb je het goed naar je zin en maak je dingen mee die ik nooit zal doen maar drink niet te veel water daar onder als je gaat duiken.Verder geniet daar met volle teugen want als je terug bent is het weer gewoon werken enz. Knap van mij (tante Wies) om ome Toon iets te laten schrijven hahahah je ziet wel Bart hier veranderd er niet veel alleen je huisje dat gaat aardig snel en wordt wel mooi,

    Groetjes Gewoon ome Toon. houdoe

  • 24 Maart 2008 - 18:18

    Ingrid:

    Gaaf om te lezen dat je je al zo ingeburgerd hebt. Al is dat ook wel iets wat bij je past. Ik wens je in iedergeval al een fijne verjaardag toe en drink er eentje van me.
    Groetjes Ingrid

  • 24 Maart 2008 - 19:14

    Willeke :

    hee bart,

    zo te zien vermaak jij je nog altijd even goed of misschien wel steeds beter.
    Ik ben iniedergeval wel jaloers op je want wij zitten alweer in het koude nederland... echt heel koud hier!
    Dus geniet er maar goed van!

    Ga je de oostkust ook nog helemaal bekijken?

    tot het volgende bericht en werkze!

    Groetjes Willeke en de rest van de fam.

  • 24 Maart 2008 - 19:53

    Mjvandenbroek:

    hallo bart alles goed met ons ook kun je een schoenveter mee brengen in een van je schoenen die versleeten zij die leisten wei in groetjes tiny

  • 24 Maart 2008 - 20:06

    Mjvandenbroek:

    hadie bart zijn de aardbienen lekker of niet toch wel net zo lekker als bij ons wat zijn je haren gegroeidt tijd voor de kapper hoor en jeroen was geslaagd voor zijn rijbewijs nou bart de groetjes van ons allemaal en geniet er maar goed van want voor je het weet ben je terug groetjes riny tiny maickel en jeroen

  • 24 Maart 2008 - 21:26

    Teun En Rieky:

    hallo Bart
    Op de eerste plaats vind ik dat je er gezond en bruin uitziet, echt een vacantievierder!!
    Wij vinden het ook leuk al je verhalen te lezen.

    verder Hartelijk gefeliciteerd met je 28e verjaardag, maak er een mooie dag van.

    Vele groeten uit een koud en besneeuwt
    Uden

    Teun en Rieky

  • 25 Maart 2008 - 02:01

    Denise:

    Heej Bart

    Leuk om weer te lezen hoe het allemaal met je gaat. Fijn om te horen dat je een baantje gevonden hebt! Veel succes met werken de komende tijd!

    X Denise

  • 25 Maart 2008 - 09:49

    Zussie:

    Hey broertje!

    Goed om weer eens wat van je te lezen! Zo te horen vermaak je jezelf goed..
    Wat ik helemaal gaaf vind is dat je dat duiken gaat doen!!! Echt gaaf. Ben benieuwd naar het schip waar je over vertelde..
    De foto's van st. patricksday zien er gezellig uit!
    Werkse en take care,

    Je zusje

    Ps. we bellen!

  • 25 Maart 2008 - 11:40

    Kim:

    Heey Bart fijn dat je het nog steeds goed naar je zin hebt.
    Geniet er maar lekker van!!

    Groetjes Kim, Leon,Loek en Jip

  • 25 Maart 2008 - 12:30

    Maaike:

    Ha die Bertje,
    Mooi dat je st. Patricks day hebt gevierd!!! Guinness gedronken, vind ik persoonlijk wat minder, maar die foto met dat knappe meisje daarentegen heb je wel weer goed voor elkaar haha!!! Fijn om te zien dat je het nog steeds naar je zin hebt. Enne... dat denken in het Engels, dat had bart ook, maar die ging toen hij terug in Nederland was gewoon verder met Links rijden, ... Maarja, dat went wel weer. Hier alles prima, sneeuw met pasen, verder alles gewoon. Vrijdag mijn amandelen eruit en dan een week rusten. Volgend jaar samen st. Particksday vieren vind ik een goed idee, wat jij?...
    Groetjes, Maaike

  • 25 Maart 2008 - 13:04

    Johan:

    Je begint al een mooi kleurtje te krijgen als ik de foto's zo bekijk. Das skon. Hier is het baggerweer; 't heeft zelfs gesneeuwd met pasen!!
    Zo te zien vermaak je je wel en mocht je straks geen werk kunnen vinden als je ooit nog eens terugkomt dan kun je je altijd nog aanmelden bij de plaatselijke telers.
    ps : het ziet er naaruit dat psv weer kampioen gaat worden. Ik weet wel dat je geen voetballiefhebber bent maar ik denk : ik zeg het effe.
    o ja, wil je meedoen met de ek-pool (winnen zul je wel niet, maar tis altijd leuk als de pot gespekt wordt).

  • 26 Maart 2008 - 18:02

    Jovanka En Bas:

    Bart van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat is iedereen er vroeg bij? Ik weet toch bijna zeker dat je nu pas officieel jarig bent. Wij wensen je een super verjaardag toe, daar in het verre australie. Veel plezier nog en werk ze.

    Bas en Jovanka

    PS als je de felicitatieboodschap van ons pap en mam wilt lezen moet je even kijken bij je bericht van 7 februari!! Henk en computers?!

  • 26 Maart 2008 - 18:04

    Jovanka:

    Mijn vorige bericht is geplaatst om ongeveer 3 uur in de morgen op 27 maart!

  • 26 Maart 2008 - 18:47

    Armando En Ilonka:

    hallo bart

    in Australië,Albany Thursday 27 Mar 03:41
    hier nederland, uden, woensdag 26 mrt 19:44 aan de tijd te zien ben je u jarig dus van harte gefeliciteerd met je verjaardag. wij hopen dat je een leuke en vooral een gezelige dag mag hebben.

    groeten van ons.

  • 26 Maart 2008 - 20:44

    Desirée:

    Heej Bart, leuk verhaal weer, ik was enkele jaren geleden in Californie en dat werd ook St. Patrick day gevierd, een belevenis op zich. De foto's bij je verhaal zien er ook leuk uit, je staat er goed op en zo te zien heb je het echt naar je zin. Geniet er nog steeds van en alvast een hele fijne verjaardag.
    Alvast gefeliciteerd met je vejaardag. En speciaal voor jou:
    Happy birthday to you
    Happy birthday to you
    Happy birthday Happy birthday Happy birthday
    to youuuuuuuuuuuuuuuuuuu!
    Maak er een mooie dag van.....en geniet er lekker van
    Dikke kuzzz, liefs Desirée

  • 27 Maart 2008 - 09:09

    Tante Miep:

    ha die bart,
    het ziet er allemaal geweldig uit daar. we wensen je een hele fijne verjaardag. Heel veel plezier en zon. Bij ons is de sneeuw aan t smelten. Laat weer van je horen. Altijd mooi om het avontuur te volgen. groetjes van ons allen

  • 27 Maart 2008 - 09:23

    Familie V Asseldonk:

    Hoi Bart
    Hoe gaat ie?? Zo te zien op je site is het een prachtig avontuur.
    Wij willen je langs deze weg je van harte feliciteren met je verjaardag!!
    en een hele fijne dag gewenst. Zoals ze hier zeggen "vat er maar ene op".
    Groetjes ook van de rest van ons.
    P's Ook van Maarten en Rianne die zijn toevallig hier.

  • 27 Maart 2008 - 09:31

    Chantal:

    Hallo Bart,

    Volgens mij ben jij vandaag Jarig.!
    Hieper de piep Hoera.
    Een fijne verjaardag daar in het verre Australie

    Groetjes
    Chantal

  • 27 Maart 2008 - 21:20

    Leon Kim,Loek En Jip:

    Heey Bart,van harte gefeliciteerd!!!!
    Maak er een leuke dag van!

    Groetjes van ons

  • 09 April 2008 - 10:42

    Wies En Toon:

    ha Bart in Australie,

    hoe is 't junkske, we heure niks mer, of heddet zo goed nor de zin de ge niks mer durft te schrijve???

    groetjes uit de zonnige HEI

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Albany

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 120382

Voorgaande reizen:

28 Juli 2016 - 18 Juli 2017

Opnieuw op pad

19 Maart 2015 - 05 April 2015

Met de trein door Europa - Part II

12 December 2013 - 20 December 2013

Portugal

17 December 2012 - 12 Januari 2013

Australie 2012-2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

There and Back again

24 Maart 2012 - 08 April 2012

Kdeng Kdeng - Europa

22 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Op zoek naar klavertje drie

23 Juli 2010 - 01 April 2011

Thailand, Australië en Nieuw-Zeeland 2010

03 Augustus 2009 - 05 Augustus 2009

Texel verkennen

17 Mei 2009 - 24 Mei 2009

Weekje Denemarken

22 November 2007 - 21 Juli 2008

Acht maanden Australië

Landen bezocht: