Something Wild - Reisverslag uit Hobart, Australië van Bart - WaarBenJij.nu Something Wild - Reisverslag uit Hobart, Australië van Bart - WaarBenJij.nu

Something Wild

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

13 December 2007 | Australië, Hobart

Ik heb vroeger altijd geleerd dat je op de fiets voor moeite wordt beloond; eerst berg op daarna de afdaling...of als je wind mee mee hebt dan heb je op de terugweg wind tegen. Nou tegen een kleine bijdrage kun je die moeite afkopen, en dat heb ik dan ook gedaan. Met een groep van ongeveer 10 personen werden we met een busje en een aanhanger mountainbikes naar de top van Mt. Wellington gebracht. Vandaar zijn we naar beneden gereden. De berg is een kilometer hoog, het is er 10 graden kouder, en de weg naar beneden is 20 kilometer lang.

Eerst een beetje rond gekeken. Het uitzicht is hier echt helemaal geweldig. Daarna fiets uit gezocht en gegaan. In het begin vond ik het best eng hoor. Ik was de fiets niet gewend en zonder te remmen ging je alleen maar steeds harder. Maar toen ik het een beetje te pakken kreeg werdt het steeds leuker. We hebben niet alleen afvalt gehad, maar ook stukken offroad. Hier zaten echt hele stijle stukken in. Het leek me beter om dit te gaan lopen... Maar daar had ik na 10 meter ook geen zin in, dus toch maar proberen dan. En weet je wat? Het lukte, en het was nog kei leuk ook! De fiets had een hele goede vering, en als je een beetje door hebt hoe het werkt dan maakt het niet uit of het stijl is, en hoeveel hobbels, geulen en keien je meepakt! Dat ga ik in Nederland ook nog eens proberen!

In Nederland, Veghel wel te verstaan, staat de grootste chocoladeverwerkende fabriek ter wereld. Nooit geweest. Dus laat ik 18.000 kilometer verderop eens een chocoladefabriek gaan bekijken. Hier in Tasmania zit de Cadbury Chocolate Factory. De grootste van Australia. Twas best leuk om het allemaal eens te zien, maar binnen mochten we geen foto's maken, en ook niets proeven dus dat is wel jammer. We kregen wel chocolade aan het einde van de tour. Daarna ben ik ook naar Cascade brewery geweest. Dat is de oudste brouwerij van Australia opgezet door een van de veroordeelden die vroeger naar Tasmania is gedeporteerd. Ook een leuke toer om te zien, maar wederom zonder camera. Ik heb in ieder geval de panden van deze twee bedrijven op de foto gezet. Dan hebben jullie iets.

Het leukste wat ik heb gezien tot nu toe was tijdens de Mount Field tour. Tijdens deze tour zijn we naar Wildpark "Someting Wild" gegaan. Hier hebben we veel Tasmaanse dieren gezien! Echt leuk om al die beesten van zo dicht bij in het echt te zien. Veel kangaroeachtigen, Wallabies, en nog veel andere beesten waar ik nu de naam niet meer van weet. (Die zet ik nog wel onder de foto's tegen die tijd. Waar ik helemaal geen rekening mee had gehouden was dat de Wombat. Da's ook een typisch Australisch dier. Onze gids in het park had een verstoten jong in het park. Hij verzorgde het thuis, en nam het elke dag mee daar het park. Zolang het beestje nog niet aan het puberen is, is de wombat speels en goed tetenvover mensen. Daarna wordt het wat minder. Maardeze was jong dus mochten we allemaal het beestje aaien :). Erg leuk. Waarvoor ik deze toeur heb gedaan was een beestje dat ik zeker wilde zien: de Tasmaanse Duivel. Een hondachtig beestje dat een hoog aaibaarheidsgehalte lijkt te hebben. Ze kunnen wel eens bijten, on omdat ze doede beesten met botten en al opeten, hebben ze een kracht in de kaken die 4 keer zo groot is als die van een pitbullterier! Ik vond het wel erg luie beestjes zoals ze daar lagen. Maar erg leuk om gezien te hebben. Er is alleen iets aan de hand met de duivels. De beestjes op de foto zijn gezond, maar de wilde populatie Tasmaanse Duivels wordt ernstig bedrijgd net een besmettelijke kanker, die eind jaren negentig is ontdekt. Ze zijn met man en macht aan het uitzoeken wat de oorzaak is en hoe het genezen kan worden. Lukt dat niet, dan is de verwachting dat het beestje binnen tien jaar niet meer in het wild voor komt.

Dat was het weer voor vandaag. Tot de volgende keer!

  • 12 December 2007 - 08:16

    Toon En Wies:

    ha die Bart,

    Ben benieuwd wat je nog te zeggen hebt want de foto's spreken voor zich, wat een prachtige foto's en wat heb je al veel gedaan in korte tijd, doe voorzichtig en pas goed op jezelf maar blijf vooral genieten,
    groetjes uit de Voorhei houdoe

  • 12 December 2007 - 15:25

    Els:

    ZIET ER SCHATTIG UIT

  • 12 December 2007 - 18:35

    Ilonka En Armando:

    hoi bart wat een schattige dieren en wat voor een soort dieren zijn het, en wat zien ik ook een kangaroe op de foto!! leuk hoor!! wij zijn ook heel benieuwt naar je verhaal!! we wachten er op!! we kijken best vaak naar de site of bart weer iets nieuws te vertellen heeft!! okee tot snel de groetjes uit uje en houdoe!!! ilonka en armando

  • 12 December 2007 - 21:20

    Bonky's Vrouwke:

    Hey Bart,

    Geweldige foto's. volgens mij heb je het verschrikkelijk druk als ik zie wat je in die korte tijd allemaal al gedaan en gezien hebt! Geweldig!

    Onze gekko's (badkamer) zijn sinds jij weg bent volgens mij van streek, zitten al die tijd al op dezelfde plek, ze bewegen niet meer.

    Nog heel veel plezier en tot snel!
    Groetjes

  • 13 December 2007 - 07:32

    Michiel:

    Hee Bart,

    mooie foto's zeg! Stoer uitzicht vanaf Mount Wellington. Lekker stukje gefietst: gezond man!
    En erg leuk met al die dieren.

    Die chocoladefabriek in Veghel kon ik vanochtend al weer ruiken toen ik op de zaak uit de auto stapte.

    Groeten,

    Michiel

  • 13 December 2007 - 19:30

    Maaike:

    Ha die Bertje,
    Wat maak jij een gave dongen mee joh! je lijkt met je verhalen net op die oom van de freggels met die ansichtkaarten, foto's en mooie verhalen. Gelukkig ben je niet met de fiets gevallen, dat zou die oom wel gebeurd zijn. Ik wist niet dat er ook witte tasmaanse duivels waren, cool. Ze zien er echt aaibaar uit!
    Bedankt voor je kerstkaart, echt leuk met die localbeestjes erop getekent. Veel groetjes vanuit het koude en donkere alphen!
    Maaike

  • 13 December 2007 - 21:08

    Zussie:

    Hey broer
    Goed om te lezen dat het goed gaat daar in Australie, en bedankt voor je kerstkaartje!!
    Wat een schattige beestjes zijn dat zeg! Echt heel lief. Je hebt weer veel meegeemaakt! Wel jammer inderdaad dat je niets mocht proeven haha. Chocolade is altijd lekker natuurlijk.Leuk dat je het fietsen zo leuk vond en ben blij dat het zo goed ging!
    Is dat something wild park dat park toevallig dat Steve Irwin heeft opgezet? Of is dat een andere? Veel plezier de komende tijd. Take care,
    Je zusje

  • 14 December 2007 - 09:24

    Willeke:

    Hey Bart!

    Je vermaakt je goed zo te zien en te lezen!
    We hebben je kaartje met de beste wensen vanuit Hobart ontvangen!
    Het was even zoeken van wie het kaartje kwam, maar gelukkig had ik afgelopen week de kaart van australie gekocht dus kon ik het even opzoeken of Hobart in australie ligt!

    Ook namens de nieuwenhuizens from de Eikenwal fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.


  • 14 December 2007 - 21:01

    Diny:

    Geweldig verhaal en prachtige foto's en hartstikke bedankt voor je Kerstkaart.Ik blijf je volgen

  • 15 December 2007 - 00:04

    Denise:

    Heej Bart
    Leuk om je verhalen te lezen. Misschien moet ik toch nog eens overwegen om naar Tasmanie te gaan...
    X Denise

  • 16 December 2007 - 15:21

    Ans En Henk Hermens:

    Mooie verhalen en prachtige foto's
    We blijven je volgen.
    Ans en Henk uit Uden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Hobart

Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 120378

Voorgaande reizen:

28 Juli 2016 - 18 Juli 2017

Opnieuw op pad

19 Maart 2015 - 05 April 2015

Met de trein door Europa - Part II

12 December 2013 - 20 December 2013

Portugal

17 December 2012 - 12 Januari 2013

Australie 2012-2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

There and Back again

24 Maart 2012 - 08 April 2012

Kdeng Kdeng - Europa

22 Oktober 2011 - 29 Oktober 2011

Op zoek naar klavertje drie

23 Juli 2010 - 01 April 2011

Thailand, Australië en Nieuw-Zeeland 2010

03 Augustus 2009 - 05 Augustus 2009

Texel verkennen

17 Mei 2009 - 24 Mei 2009

Weekje Denemarken

22 November 2007 - 21 Juli 2008

Acht maanden Australië

Landen bezocht: